آکادمی حمیدرضا خسروی

علت فراموشی درس ها| دلایل فراموشی درس| فراموشی درس

علت فراموشی درس ها چیست؟

فراموشی مطالب درسی کاملا طبیعی است و برای هر دانش‌آموزی اتفاق می‌افتد اما لازم است که علت آن را بدانیم در این مقاله به توضیح علت فراموشی درس ها می پردازیم.

شلوغ بودن مکان درس خواندن

هرچقدر یادگیری عمیق تر باشد مطالب بهتر برای شما جا می افتد و امکان فراموشی در مباحث درسی کمتر می شود یادگیری عمیق زمانی اتفاق می افتد که شما مکان مناسبی دارید  که باعث افزایش تمرکز شما در درس خواندن می شود اگر در زمان درس خواندن تمرکز نداشته باشید و حواستان به درس نباشد مطمعن باشید چند ساعت بعد مطاب را فراموش می کنید.

داشتن استرس

 یکی از مهم ترین مباحثی که در هنگام درس خواندن حائز اهمیت است داشتن استرس و عدم کنترل آن است که در بسیاری از موارد موجب فراموشی مطالب و مفاهیم درسی از ذهن فرد می شود. 

مرور و بازیابی مطالب

بیشتر مطالبی که می خوانیم در حافظه کوتاه مدت ذخیره می شوند و پس از مدتی این مطالب از ذهن پاک می شوند، بنابراین مرور و بازخوانی مطالب باعث می شود که آنها به خوبی در ذهن شما باقی بمانند.

علت فراموشی درس | درس ها| دلایل فراموشی درس

کمبود خواب

کم خوابی نیز علت فراموشی درس ها است. از آنجایی که خواب نقش مهمی در بهبود حافظه دارد، عدم خواب کافی می تواند بر حافظه شما تأثیر منفی بگذارد. معمولاً دانش‌آموزانی که شب‌ها مرتب نمی‌خوابند، در حفظ مطالب درسی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

مصرف برخی داروها

یکی دیگر از دلایل فراموش کردن درس ها استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و آرام بخش است که حافظه را تغییر می دهد و توانایی به خاطر سپردن مطالب درسی را کاهش می دهد. این موضوع در مورد داروهایی مانند ریتالین نیز صادق است که برای افزایش تمرکز در شب های امتحان استفاده می شود.

یادگیری تدریجی

یادگیری باید تدریجی و در زمان های مختلف باشد. تلاش برای یادگیری بیش از حد در مدت زمان کوتاه منجر به فراموشی می شود. برخی از دانش آموزان سعی می کنند دروس سنگین را بدون وقفه و برای مدت کوتاهی مطالعه کنند، اما فقط دچار فراموشی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *